TypeScript Classes
I denne artikel vil vi dykke ned i brugen af TypeScript classes. Vi vil udforske, hvordan man definerer og anvender classes i TypeScript og se på forskellige egenskaber og funktioner, der kan være nyttige i denne sammenhæng.
Hvad er TypeScript Classes?
Classes er en vigtig del af objektorienteret programmering, og TypeScript giver os mulighed for at udnytte denne funktionalitet ved at tilføje klassebasieret syntaks til JavaScript. TypeScript classes gør det lettere at oprette og vedligeholde objektorienteret kode ved at introducere koncepter som nedarvning, implementering af grænseflader og mere.
Oprettelse af en TypeScript Class
For at oprette en class i TypeScript bruger vi nøgleordet class efterfulgt af klassens navn. Her er et eksempel:
class Car { brand: string; model: string; constructor(brand: string, model: string) { this.brand = brand; this.model = model; } startEngine() { console.log(Engine starting...); }}
I dette eksempel har vi defineret en Car class med to egenskaber, brand og model. Vi har også en constructor-funktion, der initialiserer brand og model, når vi opretter en ny instans af Car. Endelig har vi en startEngine-metode, der blot udskriver en besked til konsollen.
Offentlige og private egenskaber
I TypeScript kan vi angive, om en egenskab er offentlig eller privat. Offentlige egenskaber kan tilgås fra andre klasser, mens private egenskaber kun kan tilgås inden for den samme klasse. Her er et eksempel:
class Person { public name: string; private age: number;}
I dette eksempel kan name-egenskaben tilgås fra andre klasser, mens age-egenskaben kun kan tilgås inden for Person-klassen.
Arv mellem klasser
En af fordelene ved classes i TypeScript er evnen til at benytte arv mellem klasser. Dette gør det muligt at oprette en hierarki af klasser, hvor en underklasse kan arve egenskaber og metoder fra en overklasse. Her er et eksempel:
class Animal { move() { console.log(Animal is moving...); }}class Dog extends Animal { bark() { console.log(The dog is barking...); }}
I dette eksempel opretter vi en Animal-klasse med en move-metode og en Dog-klasse, der udvider Animal. Dog-klassen arver nu move-metoden fra Animal-klassen og tilføjer sin egen metode, bark.
Implementering af grænseflader
TypeScript giver os også mulighed for at implementere grænseflader i vores classes. En grænseflade definerer et sæt krav, en klasse skal opfylde. Her er et eksempel:
interface Shape { calculateArea(): number;}class Circle implements Shape { radius: number; calculateArea() { return Math.PI * this.radius * this.radius; }}
I dette eksempel opretter vi en Shape-grænseflade, der kræver, at der implementeres en calculateArea-metode. Vi opretter derefter en Circle-klasse, der implementerer Shape-grænsefladen. Denne klasse har en radius-egenskab og en calculateArea-metode, der beregner arealet af cirklen.
Konklusion
I denne artikel har vi udforsket og diskuteret brugen af TypeScript classes. Vi har set, hvordan man opretter classes, bruger offentlige og private egenskaber, udnytter arv mellem klasser og implementerer grænseflader. Classes i TypeScript giver os mulighed for at skrive mere struktureret, genbrugelig og vedligeholdelig kode ved at udnytte de mange fordele ved objektorienteret programmering. Ved at forstå og beherske disse koncepter vil udviklere være bedre rustet til at bygge avancerede applikationer med TypeScript.
Vi håber, at denne artikel har været hjælpsom og informativ og har bidraget til din forståelse af TypeScript classes.
Ofte stillede spørgsmål
Hvad er TypeScript-klasser?
Hvordan opretter man en TypeScript-klasse?
Hvordan defineres egenskaber i en TypeScript-klasse?
Hvordan tilføjer man medlemsmetoder til en TypeScript-klasse?
Hvad er forskellen mellem en offentlig (public) og privat (private) egenskab eller metode i en TypeScript-klasse?
Hvad er TypeScript-klassetyper?
Hvordan deklareres en egenskab eller metode som offentlig (public) i en TypeScript-klasse?
Hvad er forskellen mellem en egenskab og en metode i en TypeScript-klasse?
Hvad er TypeScript-klasseegenskaber?
Hvad er en klasse i TypeScript?
Andre populære artikler: Introduktion • Sass @mixin og @include • Django filter Template Tag – En dybdegående guide • RegExp ?= Quantifier • How To Create a Draggable HTML Element • Font Awesome 5 Writing Icons • JavaScript Math sin() Metode • HTML DOM querySelectorAll() Metode • MongoDB Aggregation $count • C Variabletyper og hvordan man erklærer en variabel i C • ASP Cookies • HTML DOM Input Number placeholder Property • XML DOM – Fjern noder • Vue.js – Et dybdegående kig på introduktionen til Vue.js • HTML section Tag • jQuery event.which Property • XML DOM – HttpRequest objektet • Javascript Date Reference • HTML time datetime Attribute • HTML DOM Style bottom Property